Muotoiluajattelua epävarmuuksien hallintaan
Innovaatiot tarjoavat mahdollisuuden kasvuun, mutta tuo mukanaan riskejä liiketoimintaan. Muotoiluajattelu voi tukea yrityksiä innovaatiopyrkimyksissä esimerkiksi kirkastamalla tavoitteita, lisäämällä asiakasymmärrystä ja ohjaamalla innovaatiotoimintaa kohti tavoitteita. Epävarmuus- ja vapausasteet vaihtelevat eri muotoiluprosesseissa riippuen yrityksen odotuksista, tehtävänannosta ja päätöksentekijöistä. Yrityksen ja muotoilutoimijan yhteistyön syvyys voi vaihdella operatiiviseen muotoiluun tuote- ja palvelukehitykseessä strategiseen kumppanuuteen liiketoiminnan uudistamisessa.
Tavoitteena uudistaa innovaatiokulttuuria
Projektin tavoitteena on tunnistaa, miten muotoiluajattelu uudistaa pk-yrityksien innovaatiokulttuuria. Tutkimus keskittyy muotoilun keinoihin hallita innovaatiotoiminnan epävarmuuksia. Tutkimus kartoittaa muotoilun käytäntöjä strategisella, taktisella ja operatiivisella tasolla, joiden avulla muotoiluajattelua voidaan integroida yrityksen innovaatiotoimintaan ja -henkilöstön osaamiseksi. Muotoilun taso ja toimenpiteet määritellään yrityksen muutoshalukkuuden perusteella. Tutkimuksessa keskitytään erityisesti kolmeen eri muotoiluteemaan, joill tavoitellaan epävarmuuksien hallintaa:
1) Markkinaepävarmuuksien hallinta osallistamalla käyttäjiä
2) Uuden tuotteen kehittämiseen liittyvien epävarmuuksien hallinta konseptoimalla systeemisiä ratkaisuja
3) Palveluliiketoimintaan liittyvien epävarmuuksien hallinta johtajalla asiakaskokemusta
4) Muotoiluajattelun oppiminen organisaatioissa