Uusi julkaisu tuotteiden ja palveluiden lokalisoinnista Intiaan

Julkaistu 2017-01-05 13:54:39 EET.

Uusi MUOVA Design Research -julkaisu kertoo, millaisia kokemuksia ja käytäntöjä yhdeksällä suomalaisella pk-yrityksellä on tuotteiden ja palveluiden lokalisoinnista Intian markkinoille.

Kehittyvien markkinoiden rooli ja tärkeys on kasvamassa. Etsiäkseen kasvua yritysten olisi tärkeää miettiä kilpailukykyään näillä markkinoilla. Tuote- ja palvelutarjonnan lokalisointiin olisi kiinnitettävä erityistä huomiota, minkä kehittämisessä muotoilulla voisi olla merkittävä rooli. Muotoilukeskus Muova tutki kehittyvien markkinoiden erityispiirteitä ja muotoilun näkökulmaa lokalisoinnin helpottamiseksi yhdeksän PK-yrityksen tuote- ja palvelutarjonnassa Intian markkinoilla. Tutkimus osoitti että suomalaiset PK-yritykset lokalisoivat tarjontaansa Intian B-to-B-markkinoille. Muotoilun tavoitteet ja periaatteet listattiin ja analysoitiin perustuen teoreettiseen taustaan ja yritysten haastatteluihin. PK-yritykset käyttivät erityisesti muotoilun periaatteita, jotka liittyivät asiakkaisiin, henkilöstöön ja sidosryhmiin. Prosessi ei kuitenkaan ollut kovin systemaattinen. Muotoilulähtöiset generatiiviset tutkimusmenetelmät kuten sidosryhmäkartat, persoonat ja asiakasmatkakartat voisivat olla arvokkaita keinoja tukea lokalisaatiota kehittyvillä markkinoilla.

Tutkimusraportti on saatavilla: http://archive.muova.fi/fi/yhteistyo/tutkimus/julkaisuluettelo/